Wydaje Ci się, że nie stać Cię na Dyrektora Finansowego? A może, że wcale go nie potrzebujesz? Poniżej przedstawiamy 7 sposobów jak CFO może stymulować rozwój Twojej firmy.
Czy wiesz, jak zmieniła się rola Dyrektora Finansowego przez ostatnie lata?
Jeśli wydaje Ci się, że Dyrektor Finansowy to ktoś, kto głównie zajmuje się umieszczaniem wyników firmy w tabelach i rozsyłaniem ich osobom zainteresowanym, to nic bardziej mylnego. CFO jest w centrum tego, co dzieje się w firmie. Wie o wszystkich działaniach i mierzy ich efekty. Potrafi wykorzystać swoje stanowisko, by z dobrej firmy zrobić świetną.
Sprawdź w jakich obszarach Dyrektor Finansowy przyczynia się do generowania zysku:
1. Pomaga podejmować decyzje na podstawie danych i faktów, a nie emocji czy przypuszczeń.
Dyrektor Finansowy zwiększa zyskowność firmy pomagając zarządowi podejmować lepsze decyzje. Wynikają one z tego, że zarząd otrzymuje kluczowe dane finansowe z wyprzedzeniem. Są one precyzyjne, zawierają analizę i wyjaśnienie, jak podjęte decyzje operacyjne wpłyną na wynik firmy. Jest to szczególnie ważne w firmach, które już urosły do rozmiaru, w którym podstawowe tabelki nie wystarczają do skutecznego podejmowania decyzji. Bez CFO dobre decyzje zarządu mogą być ograniczone przez emocje i nadmierne uproszczenia.
2. Kontroluje rentowność wszystkich linii produktowych, oddziałów i lokalizacji.
Rola Dyrektora Finansowego jest nieoceniona w przypadku, gdy firma zaczyna się rozrastać. Nowe linie produktowe, usługi, lokalizacje powodują, że bardzo łatwo można stracić kontrolę nad całością. Rolą CFO jest na bieżąco znać ich finansowe parametry, marże, kontrybucję, rentowność itd. Na podstawie tych danych zarząd może podejmować dalsze decyzje biznesowe dotyczące rozwoju firmy.
Pracując z naszym klientami nauczyliśmy się, że właściciele firm, którzy zakładali je od zera, mają bardzo dobre czucie wyniku swojego biznesu. Mogą go policzyć na serwetce w restauracji albo na odwrocie koperty w samochodzie. W pewnym momencie, gdy firma zaczyna rosnąć to przestają mieć wszystko pod kontrolą. I tutaj pojawia się bardzo niebezpieczny moment.
Warto nie dopuścić do tego momentu i planując rozwój biznesu, zadbać o profesjonalna kontrolę finansów.
3. Pilnuje kosztów po to, żeby spadały.
Weryfikacja i analiza faktur praktycznie zawsze powodują, że koszty spadają. Zadaniem CFO jest szukanie optymalizacji: wynajem zamiast kupna, outsourcing zamiast etatu, małe zamówienia z kilku działów skumulowane w jednym dużym zamówieniu, podpisywanie umów z partnerami o stałą współpracę i negocjacja warunków itd.
Menedżerowie zajmujący się rozwojem biznesu nie mają głowy żeby skupiać się na tych aspektach, natomiast CFO ma wiedzę i narzędzia aby nad tym zapanować.
4. Wprowadza budżetowanie, żeby zapanować nad przyszłymi kosztami.
Budżet to bardzo skuteczne narzędzie ograniczania kosztów. Wprowadzenie planów kosztowych powoduje, że menedżerowie wiedzą jakie mają wydatki w perspektywie długofalowej nie tylko biorą za nie odpowiedzialność, ale też starają się je ograniczać. Nasza praktyka pokazuje, że połączenie budżetowania z programem premii dla menedżerów za mądrze ścięte koszty daje świetne wyniki biznesowe.
5. Zmniejsza zapotrzebowanie firmy na pieniądze.
Ilość pieniędzy, którą firma potrzebuje, żeby funkcjonować, nazywamy kapitałem obrotowym. Są to pieniądze firmy, które są zamrożone w należnościach i magazynie lub które możemy zatrzymać przy sobie odpowiednio zarządzając zobowiązaniami. Przyspieszenie ściągania należności i prowadzenie tzw. Soft collection powoduje, że firma odzyskuje więcej swoich pieniędzy. Pilnowanie poziomu magazynu, wyprzedaż starego stoku również pomaga firmie odzyskać bardzo potrzebne pieniądze.
Kontrola tego obszaru firmy powoduje, że nie trzeba korzystać z kredytu, bądź też można więcej dołożyć na rozwój inwestycji. Przekłada się to wprost na wyższą rentowność firmy.
6. Pomaga zbudować lepszą strategię firmy.
Jego ocena wynika z cyfr. Jest chłodna i zdystansowana. Często zarząd zapędza się w optymistycznych planach rozwoju firmy nie widząc tego, że pewne linie przychodowe albo usługi wcale nie są rentowne. Oczywiście nowe linie biznesu prawie nigdy nie są rentowne na początku działalności, ale trzeba ustalić jasny punkt, w którym rezygnujemy z projektów nie spełniających założeń biznesowych. Trudno jest to zrobić będąc emocjonalnie zaangażowanym w ich rozwój. Bardzo mocno pomaga w tym Dyrektor Finansowy. Dobra strategia na początku roku owocuje dobrymi wynikami finansowymi na jego koniec.
7. Dyrektor Finansowy pomaga oszczędzać na produktach finansowych.
CFO dobrze dobiera kredyt do realnych potrzeb firmy, rozumie skomplikowane zapisy umów kredytowych i potrafi ustrzec firmę przed niepotrzebnymi stratami. Łatwo w dzisiejszych czasach ulec kuszącym reklamom instytucji finansowych obiecujących tanie produkty. Brak dobrego zrozumienia, jak zbudowany jest produkt finansowy powoduje, że firma może w pewnym momencie ponieść znaczne koszty.
Ponadto sprawność CFO w dobieraniu odpowiednich źródeł finansowania znacząco przyspiesza możliwość wzrostu firmy i często obniża koszty funkcjonowania. Dobrze rozumiejąc cele biznesowe firmy i możliwości, które daje ustawa o rachunkowości i regulacje podatkowe, CFO układa biznes tak, żeby wyniki biznesowe oddawały rzeczywisty stan biznesu.
Analizując sprawozdania finansowe często widzimy, że w wyniku niezrozumienia regulacji, koszty i przychody księgowane są w taki sposób, że zaciemniają obraz firmy zamiast go rozjaśniać. Jest to szczególnie ważne, jeżeli właściciele planują sprzedaż firmy albo szukanie inwestora.
CFO dzięki odpowiedniej analizie danych i znajomości sytuacji biznesowej firmy wzmacnia decyzje operacyjne i strategiczne, pomaga znaleźć nowe rozwiązania mające na celu poprawę wyników działalności i przyczynia się do wzrostu jej rentowności.